9/22/2017

Calamnius suku






On ilo ja kunnia kuulua suureen sukuun. Minä kuulun Calamnius sukuun isäni puolelta. Se on kalajokinen suku. Olen aina ollut kiinnostunut sukututkimuksesta. Isäni puolelta sukua on tutkittu aina 1500-luvulle saakka. Mielenkiintoista, mukaansatempaavaa ja aikaa vievää touhua, mutta niin antoisaa. Minulle ainakin on tärkeää tietää "mistä minä olen kotoisin" ja mistä minä olen osan geeneistäni perinyt.

Olen myös jäsenenä Calamnius sukuseurassa. Linkin sinne löydät täältä 👉 Calamnius sukuseura
Meillä on myös oma ryhmä facebookissa. 👉 The Calamnius Family
Calamnius suvulla on myös oma sinetti josta on tehty koruja, joita Calamnius suvun jäsenet voivat itselleen ostaa.

Calamnius sinetti (kuvassa rintaneula)

  • Petrus Michaelis Arctophilacius on meidän kaikkien Calamnius sukuun kuuluvien esi-isä. Hän oli Kalajoelta kotoisin ja toimi siellä mm. kirkkoherrana, sittemmin myös lääninrovastina ja edusti pohjanmaan papistoa v.1634 valtiopäivillä. 👇
Perimätiedon mukaan Petrus opiskeli Upsalan yliopistossa ja sai/otti siellä latinankielisen nimensä Arctophilacius, joka tarkoittaa Pohjolan harrastaja. Hän avioitui Magdalena Sursillin kanssa. Tämä oli nuorin Uumajasta muuttaneen Östen Erikinpoika Sursillin seitsemästä tyttärestä. Petrus oli myös valtiopäivämies ja hänen nimikirjoituksensa sekä sinettinsä ovat säilyneet 1634 allekirjoitetussa valtiopäiväpäätöksessä. Sinetti on sittemmin valittu Calamnius sukuseuran tunnukseksi. 


Minä kuulun Calamnius suvun Carl C1 sukuhaaraan. Carl Kallingin jälkeläisiä siis.
👀👉Carl Kalling 


  • Petrus DNA on pitkälle tutkittu. Lainatakseni Lars J W Holmin kommenttia facebookissa: 
"Calamnius suvun isälinja testaukset on edennyt seuraavaan vaiheeseen. Nyt on vahvistettu että isälinjan Y-DNA haploryhmä on I-F2642, nyt odotamme että tulisi uusia SNP (snippi) testejä tämän alle joka voisi lähentää linjamme nykyaikaan päin.
Tämä haploryhmä on syntynyt arviolta noin 2500 e.kr - 1700 e.kr välisenä aikana, tarkkaa paikkaa ei ole tiedossa vielä koska testattuja on liian vähän, esim. Suomi DNA ryhmässä on vain yksi toinen jolla on sama testitulos, hänen vanhin tunnettu esi-isänsä on Nederkaliksista Ruotsin puolelta. Euroopanlaajuisesti kun katsoo, niin sama haploryhmä löytyy pääsääntöisesti alueelta Englanti, Skotlanti, Irlanti ja Flaamin rannikon alueelta."

👀👉DNA tutkimus


Jos edelleen samassa aiheessa pysytään, kerrottakoon että kesälomalla ollessa olin vanhempieni kanssa kuuntelemassa Nauhan tyttöjen kirkkokonserttia. Samaan sukuun hekin kuuluvat. Alunperin Sorvareita Mehtäkylästä.

Kalajoen kirkon alttaritaulu
Kirkkokonsertin esiintyjät "Nauhan tytöt" 

Kalajoen kirkko

Tottakai piti käydä myös hautausmaalla. Isäni ja serkkunsa ovat kunnostaneet ja pitäneet hyvää huolta Tuomaksen haudasta. Esi-isämme hauta. 💗 Tuomas (Thomas) Tammela (Sorvari).

Hautausmaalla vieraileminen laittaa aina pohtimaan ihmiselämää ja ajan kulua. Aika tuntuu pysähtyvän ja saattaa melkein kuulla historian lehtien havinan. Kuka eli onnellisen elämän, kuka onnettoman. Jotkut elivät pitkään, toiset eivät. Elostamme jää jäljelle vain pelkkä kivi tai laatta. Muistot toki jäävät, mutta sukupolvien seuratessa toisiaan, lopulta se on se sukupolvelta toiselle periytynyt tarina näistä edesmenneistä joka jatkuu ja jota kerrotaan eteenpäin. Meissä kaikissa asuu sellainen tarinankertoja. Suku on tärkeä, ja minulle ainakin rakas. 💗💗💗




Tammelan sukuselvitys on vähintään yhtä mielenkiintoinen... palaan siihen PIAN!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti