8/29/2017

Lauttaliikenne

  

ØKSFJORD - HASVIK  LAUTAT 



Lautat on meidän täällä saarella asuvien napanuora.

Kollektiivimatkustusta. Ilman niitä olemme eristyksissä muusta maailmasta.  Saimme nämä kaksi upouutta kaasulauttaa puolitoista vuotta sitten saarelle, ne on rakennettu Turkissa. Ne voittivat kilpailutuksen, koska ovat "luontoystävällisiä". Takuuvarma MF Åfjord lauttamme sensijaan lähti seilaamaan kauas pois Finnmarkista, kun uudet kaasulautat saapuivat satamaan.



Tässä syksyllä oli erikoinen tapaus, juuri ennen koulun alkua. Molemmat kaasulautat, MF Hasvik ja MF Bergsfjord saivat molemmat stopin.  Toisessa oli moottorivika, ja toisessa oli takapropelli rikki. Harvinaista, että yhtäaikaa rikkoutuvat molemmat lautat, eikö totta? Muistan, että se oli maanantai-iltapäivä kun lautta kulki viimeisen kerran ja sen jälkeen lauttoja ei kulkenut. Nämä lautat kun tavallisesti kulkevat molemmat yhtäaikaa, toinen Hasvikista, ja toinen Øksfjordista. Lauttalähtöjä on molemmista satamista neljästä viiteen per päivä.

Vara-lautta oli kaukana. Etelä-Norjasta asti lähti sellainen tänne seilaamaan, MF Lurøy. Se on täällä ennen seilanneen MF Åfjordin sisarlaiva, ja näihin merioloihin erittäin sopiva. Kaikki täällä ikävöivät MF Åfjordia, se seilasi säällä kuin säällä, eikä sitä pieni myrskykään lannistanut. Koko kyläyhteisö kaatuu kun kuljetus takkuilee. Saarellamme on kaksi kalanjalostustehdasta, joista päivittäin lähtee monta täyttä rekkaa viemään kalaa ympäri Eurooppaa. Kaikkiin kolmeen saaren kauppaan tulee tavaratoimituksia kaksi - kolme kertaa viikossa.Ihmisten pitää päästä liikkumaan saarelta pois myös omilla autoillaan, eikä vain kantosiipialuksella tai lentokoneella. Kaikki liike pysähtyy kun lautat eivät kulje!

Boreal sai aikaiseksi laittaa juurikin kantosiipialuksen Hasvik-Øksfjord välille, mutta sen kyytiin ei voi autoja ottaa. Onko mitään järkeä lähteä Øksfjordiin, kun sieltä ei jalan yhtään mihinkään pääse? Autonhan siihen tarvitsee, että esimerkiksi Altaan pääsee. Matka sinne kestää reilut puolitoista tuntia ajaen. Oli kyllä karmea viikko!

LAUTTAJONO. REKAN TAKAA ALKAA VARSINAINEN NELIKAISTAINEN PARKKI. AUTOJA KERRALLA LAUTTAAN MAHTUU  40 JA MATKUSTAJIA 106

Vihdoin ja viimein perjantaina sitten alkoi lauttaliikenne jotakuinkin toimia, kun MF Bergsfjord alkoi kulkemaan omilla aikatauluillaan taas normaalisti, vaan olipa lauttajonot pitkät! Sitä ei semmoinen ymmärrä kuka ei tätä kulttuuria ole koskaan nähnyt - Ne lauttajonot saatiin purettua vasta perjantai-iltana. Silloin saatiin kaikki saarelta poispääsyä odottavat kyytiin. Kerkesihän se MF Bergsfjord seilatakkin sitä väliä varmaan neljä kertaa sen päivän aikana, ihan yhteen kyytiin. Sitten illaksi saapui kaveriksi tämä MF Lurøy. Sillä minä ja poikanikin lähdettiin sitten Altaan. Se oli se viikonloppu kun poika muutti opiskelukämpäänsä. Onneksi ja juuri oikeaan aikaan kaikki asiat järjestyivät! Täällä sanotaan, että asioilla on tapana järjestyä, oli kyseessä sitten minkälainen kriisi tahansa. Norjalaiset ovat positiivisia ja kannustavia ihmisiä, joilta ei kanssaihmisten tsemppaaminen eikä omaan itseen uskominen ihan hevillä lopu. Kärsivällisyys on itselläkin kasvanut täällä asuessa ihan maksimiin. En osaa enään hötkyillä!


...en vaikka lautassa autot pakataan todellakin vieriviereen, kuten kuvasta näkyy. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti